söndag 6 juli 2008

Enchiladas

Mexikanskt! Som vanligt går det att variera kryddningen rätt brett, jag brukar föredra rätt hett kryddat (ett år i samma lägenhet som två mexikaner smittar). Jag valde trots det mild salsa eftersom man här får i sig betydligt mer i taget än när man äter vanliga tacos.

Ingredienser:

  • 3-4 tortillas

  • Fyllning, exempelvis:
    • ca 250 g köttfärs

    • en lök

    • ett (knappt) paket tacokryddmix

    • en burk borlottibönor

    • hackade gröna oliver

  • en burk mild eller mellanstark färdig salsasås

  • riven ost

  • smör eller olja


Förbered fyllningen, i mitt fall gjorde jag en kylskåpsrensning och hittade överbliven köttfärs och oliver. Köttfärsen fräste jag upp med kryddmix och lök, oliverna hackades grovt och så kompletterade jag med en burk "frijoles" för att få en mer mexikansk stämning. Naturligtvis går det att välja andra fyllningar om man föredrar det, inklusive helt vegetariska varianter. Grönsaksfyllning passar utmärkt också, det är bara att experimentera!

När fyllningen är färdig smörjer du en ugnsfast form, tar en tortilla, lägger på fyllning och rullar ihop i en rulle. Lägg rullarna bredvid varandra i formen, täck med salsa (du kanske inte behöver riktigt hela burken om du bara använt tre tortillas). Slutligen toppar du med riven ost, hivar in allt i ugnen (200-225°C) och väntar en dryg halvtimme. Mums!

Inga kommentarer: